A program terv szerinti Brenner hágó -Garda tó kerékpár programunkat a 6 napos túrát sikeresen lebonyolítottuk 2016. 09 17. (szombat) - 09. 17.-ig (csütörtök) időszakban.
A túrán 37 fő vett részt. A szállások a CarTournál és a booking -on lefoglalt apartmanokban volt. Utazás az SE kisbusszal és hét személyautóval bonyolítottuk. Az SE kisbusz egyutánfutóval szállított 12 db kerékpárt, a többi kerékpárt személy atók vitték. Az SE kisbusz kísért minket végig a kerékpártúra során és szállítottaa csomagokat a szálláshelyek között. A kisbuszt Balgh Gergely vezette. A kisbusszal a túra során a keerékpárút és a közutak találkozási helyinél előre kijelölt parkolókban találkoztunk. (A térképen 1P1, 1P2... 4P1... pontokban) Ezeken a helyeken volt lehetőség a kisbuszból dolgokat kivenni, vagy berakni. A túra során több 2 - 8 fős csoportra oszlott a csapat, és a csoport igényei szerinti tempóban haladt. A kis csoportok egymásközt egyeztették, hogy mely nevezetességeket nézik meg, melyik várhoz a hegycsúcsra mennek fel, és melyik településen mennyit időznek? Ezért változó volt, hogy ki mit nézett meg alapossabban, és mennyi időt töltött egy -egy helyen. A szálláshelyeken csak reggeli volt, így a napközbeni étkezéseket is a csoportok igényük szerint alakították. A szálláshelyere a szoba típúsnak megfelelő beosztás előre elkészítettük, így a recepción az érkezésekkor mindenki tudta milyen szállást kell kérni. Így nem volt a szállások különböző időpontban történő elfoglalalásával sem probléma. A következő rövid túra leírás Kiss Dezső által megtett utat írja le.
A részletes program képekkel :
1 nap: Utazás a start-hoz a Colle Isarco-ban lévő Hotel Schuster szálláshelyre, autók elvitele az utolsó állomásra a Garda tó szálláshelyre
Reggel külömböző időpontokban indult a csapat. A kisbusz már 4 órakor elindult, míg a személyautók többségében 6 óra körül indultak. Személy autóval a többség a Pécs - Nagykanizsa - Lendva - Grác - Villach- Lienz- E66 (Olaszország) - A22 - Colle Isarco útvonalat vállasztotta. A kisbusz és én a Pécs - Barcs - Zágráb -Ljubianna - Villach- Lienz- E66 (Olaszország) - A22 - Colle Isarco útvonalon mentünk. A magyar -horvát határon senki sem volt szinte átgurultnk. Horvátországban a szokásos jó ütemben haladtunk, az első megállónk a zágrábi körgyűrű előtt a benzinkútnál volt. A horvát - szlovén határig jó ütemben haladtunk. A határon volt kicsi torlódás, csak 2 kapu működött mikor oda értünk. A várakozás közben nyitottak még egy kaput, így 20 perc alatt átjutottunk. Villachig az A11 autópályán jó ütemben haladtunk. Villach előtt már jelezték, hogy az A10-es autópályán nagy a torlódás. A város előtt már az A2 csomópontnál állt a sor. Itt mi átmentünk az A2-esre és az első lehajtón át a városba. A városon átmenve a város után hajtottunk fel az A10-re. Itt már nem volt dugó. A Nagykanizsa felöl érkezők ezen a szakaszon másfél órát töltöttek el a dugóban. Lienzben a tankolásnál vettük észre, hogy a kisbusz is elhalad mellettünk. A Dráva völgyében végighaladva értük el az olasz határt. Itt már a normál forgalmi rendben lehett haladni. A csoportból ez első autók 17 órakor értek a szálláshelyre, mi 17.30 -ra. A megbeszélt időpont 18 óra volt, mikorra mindenki pontosan megérkzett a Hotel Schuster szállásheyre Colle Isarcoba. A szállás elfoglalása után a 8 sofőrre várt még egy hosszú út a Garda tóig. 18 órakor idultunk a 7 személyautóval és a kisbusszal a Garda tónál lévő szálláshelyre. Itt az előzetes egyeztetésnek megfelelően leparkoltu a 7 autót és a kisbusszal a sofőrök visszajöttek az induló állomásra. 22.45-re érkeztek vissza a sofőrök. A mai napi 1040 km-es út után jólesett a pihenés mindenkinek. Az "utasok" bejárták a szállás környékét, túráztak a településen, illetve voltak akik lepihentek.
2. nap: Colle Isarco - Brennero - Bressanone 55 km
Reggeli a Hotel Schuster szálláshelyen volt. Utána bepakoltunk a kisbuszba. Többen úgy döntöttek, hogy nem várnak a vonatra, hanem a Brenner hágóig is felkerekeznek. A vonat maximum 12 kerékpárt tud vonni, ezért egy csoport a reggeli után gyorsan lement az állomásra és elmentek a 8.45-ös vonatal. Mi a 9.45-ös vonatot céloztuk meg. A jegyet automata adja az állomáson, kérdezni is csak a géptől lehetett. 10 fős csoportos jegyet vettünk. Szerencsénkre a vonaton csak egy 4 fős német csapat volt kerékpárral így még a teljes csapatot engedte a kalauz bepakolni a krékpár tárolóba. A kerékpárokat csak az első keréknél felfüggesztve engedte vinni, és az oldal táskákat le kellet szerelni. Így a mi pakolásunk is további késést okozott az amúgy is 10 percet késő járatban.
A vonat egy 7,5 km hosszú alagútban megy fel a Brenenr hágóhoz. A határ álomáson nem volt ellenőrzés, mindenki szabadon jöhetett, mehetett, így tömeg, sor sem alakult ki. Migránsokat nem láttunk, a határ épület előtt egy rendőrautó parkolt csak. A régi határkö megnézése után elindultun lefelé a kerékpár úton.
Az első alagút. A kerékpár út a régi vasúti nyomvonalra épült, felújították az alagutakat is.A környék hegycsúcsai még havasoka voltak.
Visszaérkeztünk a szálláshelyhez, majd az első pihenő ponton találkoztunk a kísérő kisbusszal. Utána az út már kevésbé volt lejtős. A közutakat mindenütt alagútban keresztezte a keékpár út, így a biztonság maximális.
A kerékpár út mentén láttuk a világháborúk alatt a völgy védelmét szolgáló bunkereket a hegyoldalba építve. Többször kereszteztük az autópályát, és az Isarco folyót.
A szállásunk este Bressanone (Brixen)-ben a belvárosban a Hotel Goldenes Kreuz-ban volt (N46.71623 E11.65478) A mai napon 56, 5 km-t kerekeztünk.
3. nap: Bressanone/Brixen - Ora/Auer 63 km
A szálláson itt is regelivel kezdünk, majd indultunk a napi túrára. Mi Brixen belvárosában kezdtünk. Megnéztük a templomot belülről is.
Utána a kerékpár úton haladtunk. a városban nagyon nagy a kerékpár forgalom. Úgy kell közlekedni mint nagy forgalomban autóval. Elsőbséget kell adni a betorkoló utaknak, kanyaródó sáv an stb.. A gyerekek is kerékpárral járnak iskolába. Az iskola körbe volt rakva kerékpárral.
Mi csak lentről néztük meg a várat voltak akik felkerekeztek.
Útunk jól kiépített alagutas vidéken haladt tovább.
Bolzánó főterén megtekintettük a dómot. A múzeum hétfői napon zárva, így Ötzit a fagyott múmiát nem tudtunk megnézni.
Bolzano után utunkat végig gyümölcsös övezte. A folyó parton a völgyben alma,a domboldalakon szőlő termelés a fő profil. Minenütt kiépített öntöző rendszer van a fáknál és a szőlőkben.
A szállás helyünkhöz a folyó menti kerékpár útról le kell térni Auer/Ora felé. A településen szintén kiépített kerékpár út van a szállásig.
A napot a Ora/Auerben a Pansion Flora Albergo (N46.34267 E11.28913) szálláshelyen zártuk. A mai túrán 69,1 km-t tettünk meg. A panzió tulajdonos étlap alapján az igénylőknek fél óra alatt vacsorát készített. Vacsora után kipróbáltuk a tetőn kialakított wellness részen a pezsgőfürdőt.
4. nap: Ora/Auer - Trentó 50 km
A szálláson itt is regelivel kezdtünk, majd indultunk a napi túrára. A háziak a szőlők között vezető mezőgazdasági utat javasoltak a folyómenti kerékpárút elérésére. Érdekes módom az összes szőlő fürt egy magasságban volt a tőkéken.
Első megállónk Neumarkt/Egna történelmi magjának árkádos házainál volt.
A település fölött Caldiff várának romjai állnak. Mi nem kerekeztünk fel a várba, folytattuk utunkat a folyó parton. Út közben több helyen alma szüret zajlott. Érdekes gépet használnak, nem nagy csoportok szedik az almát, hanem egy egy gépen 2 fő válogatja és kézzel rakják a rekeszekbe.
Margreid, Salurn, itt vezet a 40 km-nél hosszabb dél-tiroli borút. San Michele all Adige Ágoston rendi kolostor.
Lavisben egy sétát tartottunk. Egyik kolléga felsétált a várhoz, de sajnos zárva volt. Lent az volt kiírva, hogy nyitva, de fent "szieszta" miatt zárva.
Így folytattuk utunkat a folyó parton. Útközben szépen kiépített pihenő, vendéglővel és játszótérrel a gyerekenek.
Trentó a város egyike az ország leggazdagabb és legvirágzóbb városainak, a tartomány pedig a leggazdagabb egész Olaszországban. Megnéztük a Dómot, a belvárost. A belvárosban találkoztunk a csoport egy részével, akik voltak már a szálláson. Kérték, hogy menjünk előbb a zsállásra, mert a recepciós 9 órakor elmegy és addigra rendezni kell a számlát is. Itt helyben kártyával fizettünk. A szállásunk egy nagyon modern építésű épületben egy új városrészben volt.
A városnézésünk estére gyalog túrára maradt. Nagyon szépen kivilágított a belváros. Egy hangulatos vendéglőben vacsoráztunk, majd elsétáltunk a várhoz. Este zárva van, így csak kívülről láttuk. A fötéret este a diákok ellepték, hatalmas hangzavarban lehetet itt elmenni.
A napot a Komodo Apartments-ben (N46.05955 E11.11541) Trento-ban zártuk. Napi kerékpár útunk 54,7 km volt.
5. nap: Trentó - Sant'Alessandro 47 km
A Komodo Apartments-ben nem volt reggelink, mndenki a modern építésű konyhában készítette a reggelijét. A kisbuszba bepakolás után induluntunk a napi útra. Első pihenőnk egy modern építésű kerékpáros híd lábánál volt.
A Garda tó felé az új híd előtt (N45.85180 E10.99452) le kell térni a Velencébe vezető kerékpár útról. Itt Mori településnél kezdődik egy dombosabb szakasz, át kell kelni a hegyen! Nehezebbnek gondoltuk ezt a szakaszt. Szépen kiépített folyamatosan emelkedő az út, így szinte az egész szakasz kerékpározható. Két nagyon rövid rész volt csak ahol mi toltuk a kerékpárt. A tető előtt egy kerékpáros vendéglő és önkiszolgáló szervízpont szerszámokkal várja a kerekezőket.
A tetőn elénktárul a Garda tó északi részének csodálatos panorámája. Erős szél volt ígya parvidéket szörfösök lepték el. Innen egy nagyon meredek lejtőn gurultunk le a tó partjára. Út közben a csportunk egy része már várakozott. Egyik túra társunk figyelmetlen volt, későn fékezett, és az elötte megálló társának ment. Elesett a térde bedagadt. Túra társai a közeli vendéglőből hoztak neki jeget, és a jeges borogatással várta, hogy a kisbusz eljöjjön érte, nem tudta folytatni az utat. Szerencsére más baleset nem történt az út során..
A szálláshely elfoglalása után kerékpárral elmentün megnézni Riva del Garda település belvárosát. A szálláshelyről a belvárosig kiépített kerékpárúton tudtunk menni, így este is biztonságos a kerékpározás. Kivilágítva is a Riva del Garda tó felé nyitott főtere egészen egyedülálló látványt nyújt. Este a hegyoldal és a meredek sziklafalban kivilágitott templom és erőd elgondolkodtat mindenki, hogy miként kerültek oda.
A napot a Hotel Benini (N45.89035 E10.86258) szálláshelyünkön zártuk. Napi túránk 49,2 km volt.
6. nap. Sant'Alessandro - Pécs 780 km
Reggeli a szálláshelyen volt. Regeli után a kerékpárok felpakolása volt kicsit hosszabb logisztikai feadat. A csoport különböző útvonalakon indult haza. Többen egyből Pécsre indultak a Sant'Alessandro - Verona A22 - A4 - A34 (Szolvénia) útvonalon. Innen volt aki Nagykanizsa felé ment, volt aki Zágráb felé. Mi a Garda tó keleti partján indultunk el Sirmione város megtekintésére.
Bardolino településen nagyon nagy dugó alakult ki, hosszasan állt a forgalom. Segítségül hívtuk a "Waze" útvonaltervező alkalmazást, hogy megnézzük a körnéken milyenek a forgalmi viszonyok. Rábírtuk magunkat a Wazera, és elég jól elkerültük a városi kisutakon és a gyorsforgalmi úton a dugókat. Így is dél lett mire Sirmionébe értünk. A parkolás itt is nehéz volt, de szerencsére voltak már távozók így különbőző helyeken találtunk a három gépkocsinak parkoló helyet. Egy órás városnézés keretében a várat és a part szakaszt néztük meg. A parton nagyon sok ember volt, de csak a récék fürödtek...
A városnézés után egy gyors vásárlásttartottun egy Migross áruházban és 14 órakor haza indultunk a Verona A4 - A34 (Szolvénia) - H4 - A1 - Ljubljana - Zágráb - Bjelovár (kerülő út)- Barcs - Pécs útvonalon. Hazafelé nem volt sehol forgalmi akadály, egyik határon sem kellett pár percnél többet időzni, így 22 órakor sikeresen Pécsre értünk. A kisbusszal is kicsit később megérkeztek a többiek.
Nagyon szép és élményekben gazdag túrán vettünk részt. Mindenkit lenyűgözött a látvány és a remekül kiépített kerékpáros infrastruktúra. Sajnos Magyarországon még messze vagyunk ehhez a kerékpárút fejlettséghez. .
Utunk sikeréhez többen is hozzájárultak. KÖSZÖNET ÉRTE mindenkinek!
Köszönjük Gergőnek a csoport kísérését, a 7 sofőrnek a balesetmentes közlekedést, és a túratársaknak a figyelmes kerékpározást. Szerncsére csak egy kisebb baleset történt. Senki sem téved el, mindenki remekül készült navigációval, a látnivalókat mindenki saját igénye szerint be tudta osztani.
Klárinak és Zsuzsának a köszönjük a szervezést, a programok összeállítását, és Erikának a pénzügyek intézését.
A bejárt út térképe:
A kerékpár út szakaszok:
A bejárt út térképét Google formátumban itt töltheted le. kml formátumban itt (Google Earth-el megtekinthető)
Garmin formátumban itt tölthető le a bejárt út.
A leírást Kiss Dezső készítette.